15 maj

Idag var Mirran på det humör jag gillar bäst hos henne! Sådär pigg och alert med massa energi och med lite glimt i ögat :) Så vi skrittade på i friskt tempo på uppvärmningsvägen, men hon var ändå väldigt lätt att flytta med vikthjälperna. Sen när vi kom upp till ängen så jobbade jag bara i skritt för att jag lätt brukar glömma formen i skritten och då blir allt bara bajs oftast.. Så vi gjorde massa skänkelvikningar och volter där hon mest gick och koncentrerade sig på ALLT annat så ja fick säga åt henne lite så hon skulle genomföra skänkelvikningarna ordentligt, men efter ett tag gick det bra!  

Då red jag upp till en rak stig på övre ängen där jag också la upp stigbyglarna och sen tränade vi tydliga tempoväxlingar. Först i skritten som gick väldigt bra. Oftast behövde jag bara sitta till lite extra för att hon skulle sakta ner väldigt och sen lätta på det och smacka lite så längde hon. När det gick bra så gjorde jag samma sak i traven, där fick man dock använda handen mer för att korta eftersom hon föredrar att springa snabbt. Men det kändes som att jag fick till några riktigt bra kortningar med bra bakbensaktivitet! Sen längningarna gick bra såklart, det är bara lägga på skänkeln pyttelite så flög hon fram typ dock tappar hon formen då men det får man jobba vidare på.

I slutet tog jag stigbyglarna igen och galopperade två längor per varv så det inte glöms bort. Tror hon tyckte det var väldigt kul med tempoväxlingar för hon frustade mycket och öronen var spetsade hela tiden! Helt klart något vi ska öva mer på! :)

Kommentarer

Kommentara här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du blogg?:

Kommentar:

  • Follow linnns
  • Trackback
    RSS 2.0