30 mars

Efter att ha läst bloggen nedanför där de tar upp ett tankesätt som väldigt förenklat lyder att "Om inte du hänger i hästen så hänger inte hästen i dig" Alltså att om man har en tung häst så ska man vara väldigt lätt själv i handen blabla. Läs bloggen för fördjupning och tillvägagångssätt! Iaf det provade jag på idag för att testa om det hjälpte.

Så efter att ha skrittat runt vägen på helt långa tyglar så red jag runt på ängen i endast skritt på en massa volter, serpentiner osv där jag hela tiden tänkte på att aldrig föra handen bakåt när jag tog ledande tygeltag utan bara rakt åt sidan. Detta höll jag på med ett bra tag innan Mirran släppte efter och blev mjuk i halsen och munnen. Då red jag in på ridbanan och började jobba i trav och även där tänka på de ledande tygeltagen. Jobbade på volter i varierande storlek och över bommar. I början var hon lite springig eftersom jag tog väldigt lite i tyglarna men man märkte tydligt när hon förstod och anpassade hastigheten själv efter några misslyckade anridningar på bommarna. När jag var nöjd med traven så övergick jag till att arbeta i galopp på samma sätt och det gick asbra idag igen!! :D Hon går i en mycket mer balanserad galopp nu än tidigare, börjar söka sig ner i form under längre perioder och bråkar nästan inget alls, så skönt! Hade tänkt prova att galoppera över bommar nästa gång, får se hur det går.

+ Hon blev väldigt mjuk i kroppen efter ett tag
Hon var väldigt positiv och alert
Galoppen!

- Jag måste rida noggrannare vägar!

Att tänka på: Nu när jag blivit bättre på att korrigera när hon gör fel måste jag även bli bättre på att berömma när hon gör rätt, viktigt!


Kommentarer

Kommentara här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du blogg?:

Kommentar:

  • Follow linnns
  • Trackback
    RSS 2.0